Är båten bättre än flyget?

Att åka på kryssning kan belasta klimatet minst lika mycket som att flyga. Här jämför vi vår båtresa till Finland med flyget för samma sträcka, och med en flygresa till Mallorca – som är mer vanligt för en sommarsemester.

En av våra semesterresor det här året blev en tur till Finland, dit vi tog oss med Viking Line Gabriella, från Stockholm till Helsingfors. I Finland bodde vi 4 nätter i Ekenäs. Vi delade bil med Evas föräldrar. Bilen blev full: fem personer med packning och barnvagn i en VW Golf (ej kombi). Det gick bra och det blev en trevlig resa, men hur klimatsmarta var vi?

Bilresa

Vi samåkte till färjan från Örebro, med anslutningar från Hallsberg och Hällefors. Det är klimatsmart att dela bil.

Koldioxidutsläpp: 0,076 ton

Bilresans beräkning gäller enbart för Örebro-Stockholm (tur/retur). Detta för att göra det jämförbart med flyg och tåg.

Båtresa

Båtresa Stockholm-Helsingfors tur och retur: 1 ton koldioxid för 5 personer. Fartyget vi åkte med använder inte naturgas/LNG.

Jämförelser

Bilresa och båtresa gav ett transportutsläpp på sammanlagt 1,076 ton koldioxid för 5 personer.

En flygresa mellan Örebro till Helsingfors (tur och retur) för 5 personer hade landat på 1 ton koldioxid utan höghöjdseffekten/RFI.

Men eftersom det är ovanligt att åka till Helsingfors på sommarsemester borde resan istället jämföras med en flygresa till Medelhavet (tur och retur) för 5 personer, exempelvis Mallorca: 4,23 ton koldioxid utan RFI och 11,42 ton koldioxid med RFI.

Om vi leker med tanken att det vore möjligt att åka tåg hade vi landat på 0.000015 ton koldioxid för 5 personer, Örebro-Stockholm-Helsingfors tur och retur.

Sammanfattning

Att åka på kryssning eller flyga till Helsingfors bidrar till ungefär samma utsläpp. Båda alternativen belastar klimatet mycket. Att åka den korta sträckan är dock bättre för klimatet än att göra en längre resa till exempelvis Medelhavet.

Kortare sträckor

Fördelen med kryssningar, om vi räknar koldioxidutsläpp, är att det ofta handlar om kortare resor än flyg. Det är långdistansflygningar med höghöjdseffekten som skapar de största koldioxidutsläppen.

Osäkra beräkningar

Utsläppsberäkningarna för både flyg och kryssning är osäkra och kan variera kraftigt beroende på underlag att räkna ifrån, och vilken modell man använder för uträkningar. Det viktiga är att tänka att både båt och flyg har höga koldioxidutsläpp. Det är tåg som är i särklass bäst för klimatet för långresor.

Källor för uträkningar

Alla uträkningar för båt och flyg är gjorda på utslappsratt.se. Uträkningen för den önskvärda tågresan är baserad på Naturskyddsföreningens information om att utsläppet är 1 g koldioxid för en tågresa mellan Göteborg och Stockholm (450 km).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s